دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛
شرکت صبا فولاد خلیج فارس برای تحقق ظرفیت تولید سالانه ۴/۸ میلیون تن آهن اسفنجی و ۴/۲ میلیون تن شمش فولاد به تکمیل منابع اعتباری نیاز داشت به همین دلیل پذیره نویسی در بازار سرمایه را کلید زد و حالا ورود سهامداران حقیقی رکوردهای جدیدی ثبت کرده که آینده سرمایه آنها به پروژه ها گره خورده است.
کد خبر: ۶۶۵۹۲

تیتر ۲۰ -  در سال های اخیر بسیاری از شرکت ها مشکل سرمایه در گردش و کمبود منابع برای اجرای پروژه های خود داشتند، به همین دلیل  مسئولان همواره به استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای جذب سرمایه پروژه ها و مدیریت نقدینگی تاکید دارند اما سهامداران نسبت به توصیه و پیشنهاد مسئولان به دنبال خرید هر سهامی نمی روند مگر اینکه سهام شرکت یا پروژه ای را سودده ارزیابی کنند.


 از اردیبهشت سال ۹۹ به بعد به دلیل بی اعتمادی سرمایه گذاران مشارکت در عرضه اولیه ها و پذیره نویسی سهام به شدت کاهش یافت، اما پذیره‌نویسی  شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با نماد «فصباح» که از روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه به روش سلب حق‌تقدم به مدت ۲۰ روز انجام شد بزرگ‌ترین تامین مالی تاریخ بازار سرمایه در بازار اولیه فرابورس ایران رقم خورد و ۷۲‌ هزار شخص حقیقی با خرید ۹ میلیون سهم به میزان ۱۷۰۰ میلیارد تومان سهام را خریداری کردند و در نهایت پذیره نویسی ۴۴۵۰ میلیارد تومانی ورود سرمایه جدید به شرکت را محقق کرد تا در طرح توسعه آن همچون احداث واحد احیای مستقیم با ظرفیت تولید سالانه ۱.۷۶ میلیون تن بریکت گرم انجام شود، اما با توجه به اینکه سابقه پروژه های ناتمام این شرکت به چند دهه می رسد احتمال اینکه سهامداران با چالش مواجه شوند وجود دارد.


شرکت صبا فولاد خلیج فارس در عملکردی ۱۲ ماهه سال گذشته به ازای هر سهم ۳۷۰ تومان سود ساخته بود و پی بر ایی سهم به یک نزدیک شده بود و این فرصت مناسبی برای افزایش سرمایه بود با توجه به پیشنهاد هیأت مدیره و موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار این شرکت افزایش سرمایه ۵,۵۰۰ میلیارد ریال منقسم به ۵۵۰۰ میلیون سهم با نام ۱۰۰۰۰ ریالی به مبلغ ۵۰،۰۰۰ میلیارد ریال و ۵۰ میلیارد سهم با نام ۱۰۰۰ ریالی از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی را تصویب و عرضه کرد.


 جزئیات برنامه شرکت و تامین مالی از این قرار است که شرکت صبا فولاد خلیج فارس با ظرفیت تولید سالانه ۴/۸ میلیون تن آهن اسفنجی و ۴/۲ میلیون تن شمش فولاد که فاز اول آن تولید آهن اسفنجی بـه ظرفیت ۱/۵ میلیون تن و شمش بیلت و بلـوم و بیم بلنک به ظرفیت ۱/۵ میلیون تن اجرا شده بود پیش بینی ساخت مرحله اول از فاز اول ( احیاء مستقیم ) بر اساس آخرین بازنگری انجام داده است. 


در واقع آن زمان ساخت مرحله اول از فاز یک احیاء به پایان دی ماه ۱۳۹۵ تغییر یافته بود و هزینه های سرمایه گذاری در بخش احياء (آهن اسفنجی) حدوداً ۵.۰۰۰ میلیارد ریال و در بخش فولاد سازی ۱۶.۵۰۰ میلیارد ریال و بابــت ســرمایه در گردش ۱.۹۷۲ میلیارد ریال برای فاز اول برآورد شد.


 اما در آن زمان عدم تامین مالی به موقع در سال‌های آغازین در پیشرفت کار پروژه وقفه ایجاد کرد به همین دلیل آن زمان در راستای حل مشکل مزبور و تسریع در امور پروژه سهامداران تصمیم گرفتند ضمن تزریق نقدینگی اولیه، پذیر نویسی هم اجرا کنند.


در حال حاضر عمده چالش صنعت آهن و فولاد، عدم حمایت مطلوب بانک‌ها در تامین نقدینگی و هزینه بالای کارمزدهای بانکی است. صنعت آهن و فولاد برای تامین هزینه های مالی از جمله فروش اعتباری و مدت دار به مشتریان و تامین مالی طرح های توسعه ای و ... نیازمند منابع مالی با اهمیت و با نرخ کارمزد مناسب است.


از طرف دیگر افزایش هزینه فولاد سازان داخلی در این بخش می تواند از رقابت پذیری آنها در محیط بین المللی کاسته و صادرات را تحت تاثیر قرار دهد با توجه به مصرف نیمی از فولاد تولیدی در دنیا و ایران در بخش مسکن و ساخت و ساز، کاهش این فعالیت ها و رکود حاکم بر بخش مسکن در سنوات اخیر تهدیدی در توسعه سرمایه گذاری برای صنعت فولاد محسوب می شود.

بنابراین موضوع رفع موانع کاهش سرمایه گذاری و اعتبارات عمرانی که ریشه در بودجه عمومی دولت دارد مصرف فولاد کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و همین موضوع می تواند سرمایه گذاری سهامداران را با چالش مواجه کند.


در حال حاضر صبا فولاد خلیج فارس نخستین تولیدکننده بریکت گرم در ایران و از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری است که در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در بندرعباس قرار دارد.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز